קורס השתלמות למורים בשנים הראשונות להוראה
אוכלוסיית היעד: מורים בתחילת דרכם החינוכית (עד חמש שנים)
מטרות: מיצוב הזהות המקצועית של המורה, העצמה ומתן כלים.
רציונאל:
מחקרים הראו, כי שנות ההוראה הראשונות הן קריטיות להמשך עבודתו של המורה החדש ולאיכות ההוראה שלו. במהלך שנותי כמנהלת בית ספר, (עד לפני שנה ומחצה) וכן בעבודתי כיועצת ומאמנת אישית, ליוויתי מאות רבות של מורים, והגעתי למסקנה שהמורה הוא הוא המשאב בו יש להשקיע על מנת לקצור את הפירות מהתלמידים.
תפקיד המורים הוא תפקיד מורכב בכלל, ובפרט בעידן הדיגיטלי בו הכל זמין, נגיש, מהיר, דורש תוצאות מיידיות. לא פעם העומס המקצועי והרגשי, שחווה מורה בתחילת דרכו הוא רב כל כך, עד ששליש מן המורים מחליטים בשלב התחלתי זה שלא להמשיך במקצוע זה .
תחושת האחריות, המחויבויות הרבות לצד מורכבות חיי בית הספר ומערכות היחסים עם כלל האוכלוסיות מותירות את קבוצת המורים החדשים, לא פעם בודדים, חוששים לשאול ולפנות וללא מסגרת תמיכה מסודרת.
מתוך הבנת הצורך הזה, בניתי את הקורס המוצע להלן שמטרתו למצב את הזהות המקצועית, להעצים ולתת כלים לניהול ההוראה, הכיתה והחיים המקצועיים למורה בתחילת דרכו ולמסד מסגרת קבועה לליוי ותמיכה במורה בראשית דרכו.
הקורס: ניהול כיתה בעידן הדיגיטלי
תוצאות מצופות:
ניהול מרחב הוראה מותאם למאה ה-21 למורכבות החינוך וההוראה בעידן הדיגיטלי.
תפקוד ותקשורת מיטבית של המורה, בתחילת דרכו מול האוכלוסיות השונות:
- תלמידים
- הורים
- חברי צוות
- בעלי תפקידים בבית הספר
- הנהלה
- השתלמויות-התפתחות מקצועית
- מדריכים
- תפקוד מיטבי של המורה אל מול המטלות: מערכת שעות, בניית תוכנית עבודה, מיפוי, מבחן, מחווני הערכה, בניית תוכנית אישית, מבחנים, מיצ"בים, תוכניות בית ספריות, שעה פרטנית, שעת שהייה, שיחות אישיות,
- זמן פנוי או איך נרגעים?
- מפת ההישגים בכיתה-איך עובדים עם זה?
- תיעוד, תעודות, הערכה.
- המפה החברתית בכיתה-מה עושים עם זה?
- פתרון בעיות , משברים, קונפליקטים.
- היערכות לביקורי צפייה
- זכויות וחובות המורה
מסגרת הזמן: 30 שעות (במינימום)
אחת לשבוע, 3 שעות אקדמיות בכל מפגש. סך הכל: 10 מפגשים.
בנוסף, מפגש טרום קורס (אישי) – פגישה אישית ו-או שיחה אישית דיגיטלית, עם הנרשמים להיכרות אישית ותיאום צרכים.
מקום: מרכזי פסג"ה ו/ או בתי ספר בהן צוות מורים חדש ו/או בתי ספר צומחים ו/או מכללות לפרחי הוראה.
ביבליוגרפיה-לכל קורס תצורף ביבליוגרפיה מחייבת לקריאה, לעבודת סיכום ו-או ולשימוש הלומדים.
מטלת סיום- תיקבע בהמשך
המנחה או מי אני?
דפנה למש-מומחית בחינוך.
שלום, נעים להכיר שמי דפנה למש ואני עוסקת במתן שירותים מקצועיים בחינוך: ייעוץ, הדרכה ואימון. מזה 32 שנים לומדת ועובדת בתחום החינוך: פיקוח, ניהול, הדרכת מנהלים וצוותים וכמובן גם הוראה.
ב- 15 השנים האחרונות, הייתי מנהלת בתי ספר שמונה שנתיים, שכללו כיתות יסודי: א'-ו', כיתות חטיבת ביניים: ז'-ח' וכן כיתות חינוך מיוחד: כיתה תקשורתית וכיתות לקויות למידה. במשך שנה הייתי מפקחת באגף שירותי רווחה וחינוך-שח"ר.
בעלת תואר שני, MBA במינהל החינוך. במסגרת עבודת ה–MBA, כתבתי תיזה, העוסקת ביחסי הורים ובית הספר, בוגרת תואר ראשון בחינוך BED, עם התמחות בגיל הרך ופסיכולוגיה.
בנוסף, לימודי תעודה אקדמיים: ייעוץ ארגוני כולל תעודה מאיפ"א, מאמנת אישית וקבוצתית, אימון בשילוב NLP ומנחת קבוצות.
החינוך הוא ב-DNA שלי. הידע, המקצועיות, היושרה והניסיון מאפשרים לי כר נרחב להדרכה ייעוץ ואימון כעצמאית.
המוטו: מאמינה בכבוד האדם באשר הוא אדם, לכל אדם הזכות להצליח!
| מפגש | הנושא | מתודות ושיטות הוראה |
| 1 | א. היכרות ותיאום ציפיות, חוזה קבוצתי
ב. תחילת הדרך: חוזקות, נט"שות, ג. בניית הזהות התפקידית ד. זמן קפ"ה-קבוצה פותחת התייחסות-סיפורים אישיים וזמן שאלות מן השטח. |
Ø שיטות וכלים הנחיית קבוצות
Ø ספרות-מקצועית, מאמרים, Ø קלפים אימוניים Ø מצגות Ø סרטונים Ø טכניקות-מה-NLP Ø תרגול ואימון בקבוצה/בזוג Ø למידת עמיתים Ø פרזנטציה |
| 2 | א. אני והזהות המצופה
ב. בניית אני מאמין מקצועי מבוסס ערכים ומודעות עצמית. ג. ניהול הזמן כמורה, תקשורת עם תלמידים-עיצוב המבוגר האחראי. ד. משמעת בכיתה ה. זמן קפ"ה |
|
| 3 | א. תקשורת מול קהילות :הורים
ב. מה בין הזהות והתקשורת? ג. איך מנהלים תקשורת מיטבית עם הורים בעידן הדיגיטלי-מאסיפת הורים ועד הודעה ? ד. זמן קפ"ה. |
|
| 4 | א. תקשורת מול קהילות : צוות, בעלי תפקידים, הנהלה.
ב. מדריכים בית ספריים, השתלמויות. ג. זמן קפ"ה |
|
| 5 | א. מטלות המורה: מורה מקצועי, מחנך, מנהל כיתה
ב. רשימת מטלות, סדרי עדיפויות. ג. מה הקשר לתוכנית עבודה. ד. זמן קפ"ה |
|
| 6 | א. תוכנית עבודה-המשך תוכנית עבודה על סמך מה? מיפוי, מבחן, מחווני הערכה, מיצ"ב, תוכנית בית ספרית, תוכנית שכבה, תוכנית תחום דעת…
ב. זמן קפ"ה. |
|
| 7 | א. מה שלום הזהות שלי אל מול התפקוד?
ב. ניהול הזמן שלי בבית הספר: מערכת שעות, השעה הפרטנית, שעת שהייה. ג. זמן פנוי-איך נרגעים? ד. זמן קפ"ה |
|
| 8
|
א. תיעוד למה זה טוב?
ב. מפת ההישגים הכיתתית ג. הערכה בכלל ותעודות בפרט/אסיפות הורים ד. זמן קפ"ה. |
|
| 9 | א. המפה החברתית בכיתה.
ב. מה בין הזהות המקצועית והמצב החברתי? ג. זמן קפ"ה
|
|
| 10 | א. רשימת מלאי-עם מה יצאנו מהמפגשים?
ב. איך ממשיכים? חשיבות בניית התמיכה במעגלים השונים.
|
- כל הזכויות שמורות




השאירו תגובה
Want to join the discussion?Feel free to contribute!